Piet Mondrian

 

Piet MondrianCurentul Neoplasticism sau De Stijl în pictură s-a născut în Olanda, iar Piet Mondrian şi Theo Van Doesburg au fost doi dintre principalii săi iniţiatori.

Piet Mondrian aranja cu grijă linii şi blocuri de culoare pentru a realiza un stil care, credea el, comunica cele mai fundamentale şi universale elemente ale lumii vizuale. Făcând acest lucru, el crea mici modele, de-abia vizibile cu ochiul liber, care se jucau cu simţul vizual al privitorilor. La intersecţia unor linii negre, privitorului îi apăreau puncte gri. Liniile, juxtapuse pe un fond alb şi blocuri de culori primare, creau în pictură o iluzie tridimensională şi păreau să se deplaseze spaţial, în faţă şi în spate. Mai mult, o parte din­tre privitori au observat că liniile se întrerupeau foarte aproape de margi­nea pânzei. Acestea sunt aspectele lucrărilor sale în care se presupune că Piet Mondrian introducea mesaje ascunse, creându-i privitorului o senzaţie de pace şi armonie.


Unul dintre principalele concepte ale acestei mişcări era de a încerca să redea grafic un ideal utopic. Dar în spatele acestui concept artistic aparent nevinovat, este posibil oare ca pictorii să fi transmis mesaje ascunse, menite să influenţeze minţile privitorilor? Incerca Piet Mondrian să îi programeze pe cei care îi priveau picturile astfel încât aceştia să accepte mesaje ale unei noi ordini mondiale, care să promoveze o societate liniştită, fără clase, pe baza unor imagini de armonie şi mulţumire interioară? Sau e posibil să se fi folosit de picturile sale pentru a exercita o influenţă mai întunecată asupra maselor, urmărind ca, în final, să manipuleze o întreagă societate?

Comments

comments